"Kokeboken" min


Poenget mitt med denne bloggen er å ha alle mine favorittoppskrifter lett tilgjengelig, uansett hvor jeg er hen.

Oppskriftene kommer fra venner, familie, nett, ukeblader osv, så hvis noen føler at de bør krediteres for en oppskrift, så er det bare å si ifra.

Jeg legger kun ut oppskrifter som er prøvd her hjemme, og bare med bilder jeg selv har tatt.

Mottar gjerne forslag til nye oppskrifter på e-post valkyriensmatverden@hotmail.no

onsdag 2. juli 2014

Ølgryte

4 Porsjoner
1 kg høyrygg av okse
0,5 l mørkt øl
1 terning kjøttbuljong
2 bokser hakket tomat
2 ss tomatpuré
2 store løk
5 fedd hvitløk
1 liten sellerirot
3 gulrøtter
2 laurbærblad
Salt og pepper
Persille og timian

Kutt kjøttet i grove biter, og fres i panne i flere omganger, legg over i gryte
Kok ut pannen med øl mellom hver omgang
Tilsett tomater og kjøttbuljong, la småkoke i ca 1 time
Kutt grønnsaker i grove biter, og brun de i pannen før de tilsettes i gryten, kok ut pannen med vann
Kok gryten i 1 time til, på svak varme
Smak til med salt og pepper
Tilsett ferske urter før servering
Kan serveres med poteter eller potetmos, eller som den er
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar