"Kokeboken" min


Poenget mitt med denne bloggen er å ha alle mine favorittoppskrifter lett tilgjengelig, uansett hvor jeg er hen.

Oppskriftene kommer fra venner, familie, nett, ukeblader osv, så hvis noen føler at de bør krediteres for en oppskrift, så er det bare å si ifra.

Jeg legger kun ut oppskrifter som er prøvd her hjemme, og bare med bilder jeg selv har tatt.

Mottar gjerne forslag til nye oppskrifter på e-post valkyriensmatverden@hotmail.no

mandag 3. februar 2014

Blinis med fenalår, reker og lodderogn




Forrett til 6 personer
10 g gjær
2,5 dl melk
175 g mel
1 egg
0,5 ts salt
1,5 ss kremfløte
2 ss margarin
150 g fenalår i strimler
150 g lodderogn, gjerne forskjellige farger
150 g reker
1,5 dl seterrømme
0,5 finhakket rødløk
Frisk dill og timian

Rør gjæren ut i lunken melk, tilsett hvetemel og rør godt
Skill egget, og rør inn eggeplommen, la røren heve i 3-4 timer
Pisk eggehvite og krem stivt hver for seg, og vend inn i røren
Stek små pannekaker med diameter på ca 7 cm, ca 1 cm tykke
Legg bliniene på fat, og smør en teskje rømme på hver
Lag tre varianter:
-          Fenalår og timian
-          Reker og dill
-          Rogn og rødløk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar